- GMC
- Řešení a aplikace
- TESTOVÁNÍ DC NABÍJECÍCH STANIC DLE NOREM
TESTOVÁNÍ DC NABÍJECÍCH STANIC DLE NOREM
Diagnostika nabíjecí infrastruktury a provádění předepsaných měření a funkčních zkoušek
Elektrická jízda bez omezení – to je cíl při koupi elektrického vozidla. Garantovaní mobilita a flexibilita díky stejnosměrnému (DC) nabíjení bez nechtěné závislosti na nabíjecím systému a vybavení nabíjecí stanice.
Co vlastně znamená rychlé nabíjení a jak je bezpečné pro uživatele?
Nabíjení stejnosměrným proudem (DC) vždy znamená propojení mezi elektromobilem a nabíjecím stojanem pomocí pevně připojeného nabíjecího kabelu. Dobíjení elektrických vozidel (EV) kabelem nazývané nabíjení vodivým propojením probíhá v různých provozních stavech, které definuje systémová norma ČSN EN 61851-1 (VDE 0122-1). Režim nabíjení 4 označuje nabíjení stejnosměrným proudem (DC nabíjení) a je definován pro takzvané rychlé nabíjení elektromobilů. Nabíjení probíhá prostřednictvím nabíjecího kabelu, který je pevně připojen na straně nabíjecí stanice a na druhé straně je připojen do nabíjecí zásuvky vozidla. Speciální DC nabíjecí infrastruktura nabízí vysoký stupeň elektrické bezpečnosti a ochranu instalace před přetížením a tím např. před možným rizikem požáru. Další ochranu před dotykem a manipulací nabízí aretace zástrčky v zásuvce během nabíjecího procesu. Komunikace během nabíjení a řízení nabíjecího procesu probíhá s využitím speciálního komunikačního rozhraní. Rozhraní mezi vozidlem a nabíjecím stojanem představuje rozhodující kritérium pro bezpečné a komfortní využití nabíjecí infrastruktury.
Různé standardy pro rychlé nabíjení
Dnes jsou na trhu různé a vzájemně nekompatibilní varianty nabíjecích vidlic a zásuvek. Celosvětově se pro rychlé nabíjení prosadilo 5 standardů.
- CCS (Combo 2) - Combined Charging System - zejména v Evropě a v USA
- CCS (Combo 1) - Combined Charging System 1 fázový – zejména v USA
- CHAdeMO – „CHArge DE MOve“ – standard zejména v Japonsku
- Tesla Supercharger
- GB/T – standard zejména v Číně
U nás se prosazují 3 hlavní systémy DC rychlého nabíjení:
CCS (Combo 2), CHAdeMO a Tesla Supercharger.
CCS (Combo 2)
Combined Charging System (CCS) je otevřený, univerzální nabíjecí systém pro elektrická vozidla založený na mezinárodních standardech pro nabíjecí zařízení IEC 61851-1, IEC 61851-23 Příloha CC a IEC 61851-24.
Standardy pro vidlice, zásuvky, vozidlové nástrčky, vozidlové přívodky a kabelové sestavy jsou definovány podle IEC 62196 (pouze konfigurace EE a EF). CCS připojení na straně vozidla sjednocuje š fázové střídavé nabíjení a možností rychlého stejnosměrného nabíjení.
Systém CCS zahrnuje jak vidlice a zásuvky, tak kontrolní funkce a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.
Rozšířená komunikace pro stejnosměrné nabíjení s CCS je založená na DIN SPEC 70121, popř. ISO 15118. Elektrická bezpečnost na straně vozidla je specifikovaná na základě ISO 17409.
CHAdeMO
CHAdeMO je konektorový systém pro nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů vyvinutý v Japonsku. „CHAdeMO“ je zkratka pro „CHArge de MOve“, ekvivalent „Nabití pro pohyb“ a představuje slovní hříčku „O cha demo ikaga desuka“, což v japonštině přibližně znamená "Pojďme si dát při nabíjení šálek čaje".
Konektor CHAdeMO se prosadil jako první standard pro nabíjení elektromobilů pomocí stejnosměrného proudu (DC). Automobilové značky, které tento konektor sériově používají, jsou Toyota, Kia, Mitsubishi a Nissan. Tesla nabízí k více svým modelům adaptér pro připojení nabíjecí stanici vybavené systémem CHAdeMO.
Funkční zkouška a měření nabíjecího systému
Nabíjecí zařízení je stacionární elektrický systém nacházející se na veřejně přístupných a komerčně využívaných místech, který může obsluhovat laická veřejnost a jako takový by měl být testován v souladu s příslušnými normami. Funkční testy a zkoušky elektrické bezpečnosti musí provádět odborně způsobilá osoba. Tato osoba by měla mít základní znalosti pro posouzení naměřených hodnot a testů stejnosměrných rychlonabíjecích systémů.
Obsah zkoušek a intervaly mezi jednotlivými revizemi jsou dány normami, mj. ČSN EN 61851-1/22/23/24 (VDE 0122-1/2-2/2-3/2-4), ISO 15118-1, DIN SPEC 70121, IEC 60364-6 / DIN VDE 0100-600, ČSN EN 50110-1 / DIN VDE 0105-100, dále pokyny výrobce a pravidly pro instalaci a v závislosti na místě instalace a způsobu využití rovněž příslušnými právními předpisy.
Proč testovat a zkoušet?
Každý z nás má ústavou zaručené právo na život a tělesnou integritu. Během procesu nabíjení přichází uživatel do přímého kontaktu s nabíjecí technikou. Proto je nezbytné, aby byly splněny bezpečnostní požadavky (za různých klimatických podmínek) se zvláštním zřetelem na předvídatelné provozní chyby, nesprávné použití, pro případ nehody a vandalismu.
-
Průmyslová technika
- Analogové a digitální zobrazovací přístroje
- Multifunkční měřiče s analýzou sítě
- Měření kvality elektrické energie, analyzátory sítě
- Řízení a monitoring v silnoproudé síti
- Převodníky silnoproudých veličin
- Převodníky, zesilovače a oddělovače procesních veličin
- Snímače úhlu natočení a náklonu
- Regulátory teploty
- Systémy řízení spotřeby energie, elektroměry
- Zapisovače
- Zobrazovače a interface
- Proudové transformátory a bočníky
- SmartGrid
- Proudové senzory
- Software
-
Přenosná technika
- Digitální multimetry
- Revizní přístroje
- Fotovoltaika
-
Elektromobilita
- Revizní přístroje pro elektrickou bezpečnost AC nabíjecích stanic
- Revizní přístroje pro elektrickou bezpečnost DC nabíjecích stanic
- Funkční a diagnostické testery pro AC nabíjecí stanice
- Zkušební přístroje pro nabíjecí kabely
- Multimetry pro techniku elektrických pohonů a elektrických vozidel
- Kvalita sítě
- Síťové analyzátory
- Kabelové testery
- Bateriové testery
- Zdravotnická technika
- Laboratorní zdroje
- Elektronické zátěže
- Fototechnika
- Servis
- Novinky